Tuesday, August 28, 2012

amalan tertolak kerana mazmumah


PINTU LANGIT PERTAMA
malaikat membawa amalan seorang hamba yang mempunyai NUR.
Berkata malaikat penjaga pintu langit"pukullah amalan ini ke muka orang yang mengejarkannya.
Akulah malaikt penjaga GHIBAH (mengumpat).
Allah menyuruhku supaya tidak membenarkan amalan orang yang mengumpat itu dapat naik ke langit seterusnya.

PINTU LANGIT KEDUA
selepas berjaya melalui pintu langit pertama,malaikat itu sampai ke pintu langit kedua dengan membawa amalan yang dilihat baik dan banyak.
Kata malaikat penjaga langit,"berhenti kamu dan pukul amalan ini ke muka orang mengerjakannya kerana dia berharap agar dengan amalannya dia mendapat keuntungan di dunia."

PINTU LANGIT KETIGA
malaikat membawa amalan berupa pahala sedekah,solat, dan puasa.
para malaikat kagum melihat amalan tersebut lalu dibawa melintas langit pertama dan kedua.
tetapi ditahan di langit ketiga.
malaikat berkata,"Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan orang takabbur dapat melintasku.
Orang itu suka membesarkan diri di majlis orang ramai."

PINTU LANGIT KEEMPAT
Amalan berupa tasbih,solat,puasa,haji, dan ummrah dibawa malaikat sehingga melepasi pintu langit keempat.
berkata malaikat penjaga langit,"Allah memerintahkan supaya amalan orang yang ujub tidak boleh melintasiku.Dia beramal dengan dorongan perasaan ujub dalam dirinya"

PINTU LANGIT KELIMA
amalan yang dibawa berseri-seri,lalu malaikat berkata "berhentilah dan buangkan amalan ini pada muka orang yang mengerjakannya.
mereka sebenarnya hasad kepada orang yang belajar ilmu dan beramal seperti amalannya."

PINTU LANGIT KEENAM
malaikat membawa amalan solat,zakat,umrah,jihad,dan puasa yang bercahaya seperti bulan purnama.lalu berkata malaikat penjaga langit,"pukullah amalan ini kepada dia tiada belas kasihan kepada hamba-Nya yang menghadapi kesusahan."

PINTU LANGIT KETUJUH
Berkata malaikat Sum'ah ,"aku akan menghalang amalan orang yang riyak daripada sampai kepada Tuhanku.
dia beramal bukan kerana mencari keredhaan Allah tetapi supaya amalannya disebut-sebut."

KETIKA BERTEMU ALLAH
naik malaikat yang membawa amalan seorang hamba yang berupa solat,zakat,haji,umrah,akhlak,mulia,banyak,berdiam diri,dan berzikir.
amalan ini dibawa oleh para malaikat penjaga langit sehingga dapat melintasi semua halangan dan sampai kepada allah.Ketika itu,Allah berfirman yang bermaksud,"kamu adalah yang bertugas menjaga amaln hamba-Ku ini.
Aku lebih mengetahui segala isi hatinya.Dia tidak ikhlas kepada-Ku dengan amalannya.
Dia boleh menipu orang lain,menipu kamu tetapi tidak boleh menipu aku"


kelakuan manusia

Pembentukan kelakuan seseorang itu bermula dari dalam.
Sistem keyakinan akan membentuk pandangan hidup, yang kemudiannya membentuk nilai seseorang
Nilai ini kemudiannya bertukar menjadi sikap.
Sikap itulah yang melahirkan kelakuan
Kelakuan yang dilazimi akan melahirkan karakter.
karakter itulah yang membentuk personaliti seseorang itu.

perkara yang membatalkan solat


1.jika salah satu syarat rukun solat tidak dikerjakan atau sengaja ditinggalkan.
2.belaku hadas kecil atau hadas besar.
3.terkena najis secara langsungyang tidak dapat dimaafkan pada badan,pakaian atau tempat solat.
4.berkata-kata dengan perkataan bukan dalam lafaz solat
5.terbuka aurat dengan sengaja sehingga kelihatan 1/4 daripada anggota wuduk.
6.makan atau minum walaupun sedikit.
7.mengubah niat ketika sedang solat.
8.bergerak besar mana-mana anggota berturut-turut sebanyak tiga kali.
9.beralih dada dari arah kiblat
10.menambah rukun yang berupa perbuatan
11.ketawa terbahak-bahak.
12.mendahului imam.
13.murtad.

buah-buahan sitrus baik untuk kesihatan


banyak manfaatnya jika kita mengamalkan memakan buah-buahan sitrus..
Ianya bagus untuk kesihatan kita..
Cara paling mudah untuk mendapatkan kebaikan buah-buahan sitrus ini dengan memakannya terus dan dijadikan jus tanpa gula..
kita perlu mengambil buah-buahan sitrus yang segar2 supaya kita boleh mendapat manfaat daripada seratnya yang penting untuk merangsang sistem penghadaman..
buh-buahan sitrus banyak mengadungi vitamin C.
Vitamin C adalah bahan antioksidan yang boleh megawal radikal bebas.
Ianya juga dapat mencegah penyakit skurvi,melawan kanser,menghalang keradangan,mampu merendahkan tahap kolesterol,bagus untuk wanita hamil,bagus untuk orang yang kuarang darah,merendahkan tekanan darah tinggi dan sakit jantung..
Mengandungi 170 ftronutrien.

BUAH OREN


>Ia dianggap sebagai raja sitrus.
>Ia boleh dijadikan kaedah membersihkan kulit secara semula jadi
>Ia juga boleh digunakan dalam bahan pencuci,minyak wangi dan masakan.

BUAH LEMON
>bentuknya bujur,berkulit tebal berwarna kuningdan jusnya masam.
>banyak khasiat kesihatan 
>dapat menyah kuman pada luka,
>perahan air lemon dicampurkan dengan air digunakan untuk merawat sakit tekak dan jangkitan antibakteria.
>boleh digunakan untuk masakan dan bahan pencuci

LIMAU NIPIS
>mempunyai banyak asid daripada sitrus yang lain.
>digunakan untuk minuman,masakan dan membersihkan badan.


LIMAU MANDARIN
> Oren tanpa biji dan kulitnya yang longgar mudah dikupas.
>Rasanya lebih manis daripda strus yang lain
>Mengandungi banyak serat

TANGERINE
>Namanya popular bagi buah sitrus kumpulan mandarin.
>Buah ini kelihatan seperti oren, tetapi kelihatan lebih kecil dan lebih leper,lebih mudah dikupas,dan ulasnya lebih mudah dipisahkan.
>kulitnya nipis danberbau wangi.
>Kaya dengan vitamin C,A,B1,B2, dan B6,kalsium,zat besi dan potassium.

LIMAU GEDANG
 
>Kaya dengan serat,bta karoen,zat besi dan kalsium.

KUMKUAT
>Buah sitrus yang boleh dimakan kulitnya.
>Digunakan dalam masakan dan membuat alkohol.
>Kumkuat jeru boleh merawat sakit tekak.

LIMAU ABUNG or BALI
>Kelihatan lebih kurang sama dengan dengan limau gedang tetapi saiznya lebih besar
>kulitnya agak tebal.
>Rasanya kurang manis
>Biasanya dijadikan snek rendah lemak dan kalori.

oh noooooo....!!!!




Don't say "JANGAN","TIDAK","TAK NAK"
in your life..
nak tahu KENAPA?
pernah tak kite terfikir kalau kite menyebut perkataan ue 
kite mesti hendak melakukannya an..
BETUL X??
contohnya...
!
1.jangan buang sampah merata-rata tempat 
TAPI 
banyak gak orang yang buang sampah merata-rata tempat.
2.tidak akan melanggar peraturan sekolah
TAPI
ramai jer students sekarang yang xamek kisah pun tentang peraturan..
3.niat tak nak merokok
TAPI
susah nak buang tabiat merokok yang ada sekian lama sebelum nie..
nampakkan betapa bahaya yer perkataan ue..
melakukan sesuatu perkara perlu lahir dari hati masing2..
insyaAllah kita boleh mengatasi yer..

Monday, August 20, 2012

nyum..nyum..

nie kuih raya yang aq buat,..
jadi gak aq buat..
ingat nak jual time malam raya tapi tak kesampaian..
sebab yer..
sampai2 jer tapak untuk niaga xde
kalau ada pun belah belakang nun jauh daripad orang..
xbalik modal la lau macam..
pape pun kuih tu boleh makan..
kenyang gak perut orang yang datang raya..
yang paling best ramai yang puji cakap sedap..
thanx,tahun depan lau berpeluang aq buat ag..

selamat hari raya..

me :)
hari nie hari raya..
saya menyusun sepuluh jari ingin memohon maaf
atas segala kesalahan n kesilapan saya selama nie..
 0-0 k??
tema tahun warna biru..
satu family besar pun pakai baju warna yg same..
seronok k..
dari pagi sampai malam orang xberhenti2 datang..
alhamdulillah..
raya di kedah n johor lain..
kat kedah raya rasa macam kejap jer
tapi..
kalau di johor,boleh raya sebulan..
kat mana2 pun best gak..
this is my family..


4 beranak yg voke..
nie sepupu aq tp de ramai ag..
nie anak sedara aq..

Friday, August 10, 2012

kad raya tu korang


Bilik D 3.21

amal,kak farhana,umairah,kak gee





nak kenalkan mereka nie sape pada diri saya sepanjang at matrik.
mereka nie yang selalu menceriakan bilik D3.21..
bilik nie didiami oleh aq,kak farhana n umairah..
miss la saat berada di bilik ..
makan sama2,bergosip,usik2 n make something happy for us..
haha..orang dalam bilik nie gile2 gak..

kadang2 ada jugak umairah cakap aq nie agak serious n garang..
haha..sometimes jer..time tension jer..
kak farhana plak suka main gitar..
sampai hafal bio pun leh buat lagu dengan note2  yang ade,,
but,,it fun n easy to remember..
try la..
awosemmm beb
cita pasal amal pulak..
dia selalu lepak2 at bilik kiteorang gak..
a lot of memory sebelum dia pindah ke matrik pahang..
gosip2,share masalah n macam2 ag laa..
about kak gee..
dia seorang yang mesra n sporting orang yer..
dia suka usik kakak dan  aq..
haha..

 

tip kepada yang hendak berhenti merokok

kepada yang merokok ue..
berhenti la..
BAHAYA!!
untuk tuk korang..
bukan korang jer,orang sekeliling pun turut merasa kesakitan ue..
ishh2..
jadikan lah negara kita nie bebas dengan asap rokok ue..
cube korang tengok ape yang ada dalam sebatang rokok..
menakutkan jer..

Keburukan merokok dan Mengapa Perlu Berhenti Merokok

 Ia tidak memberi kebaikan kerana merokok memberi kesan buruk kepada orang di sekeliling kita terutama ahli keluarga. Ibu yang mengandung boleh melahirkan anak tidak cukup bulan, kurang berat badan atau mati selepas lahir.
 Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menyebabkan kanak-kanak sering sakit dengan mengalami batuk-batuk, selsema serta jangkitan telinga, hidung dan tekak, mengalami perkembangan paru-paru yang lemah, mendapat asma

Faedah-Faedah yang diperolehi Jika Berhenti Merokok

> Panjang umur
> Mengelakkan dari bahan-bahan berbahaya – Asap rokok mengandungi hampir 4,000 bahan kimia dan 50 daripadanya boleh menyebabkan kanser.
> Mencegah penyakit – Hampir 40 jenis penyakit yang berkait dengan merokok. Kanser paru-paru, sakit jantung, penyakit paru-paru yang kronik,strok dan ulser di bahagian lapisan kulit perut adalah antara penyakit-penyakit bahaya akibat tabiat merokok
> Kehidupan yang lebih sihat kerana mereka yang tidak merokok kurang mendapat batuk, selsema dan lain-lain penyakit pernafasan berbanding dengan perokok
> Mencegah daripada mendatangkan keburukan kepada orang lain kerana apabila kita merokok, ia memberi kesan kepada orang di sekeliling kita, di mana asap rokok tersebut boleh mendatangkan serangan asma dan lain-lain penyakit berkaitan dengan pernafasan
> Menjadi contoh yang baik terutama untuk keluarga dan anak-anak.
> Meningkatkan tahap kecergasan dan memiliki badan yang sihat
> Meningkatkan deria bau dan rasa
> Memiliki gigi yang putih dan nafas yang segar
> Rambut dan pakaian tidak berbau asap rokok
> Menjimatkan wang.
> Melindungi alam sekitar dari pencemaran asap rokok.
> Puntung rokok dibuang oleh perokok boleh menyebabkan kebakaran.

Tips Berhenti Merokok :
  1. Melengah-lengahkan iaitu cakap pada diri sendiri tunggu 5 minit atau katakan nanti sebentar sehinggalah tidak merasa ketagihan merokok.
  2. Menarik nafas panjang iaitu tarik nafas 3 kali secara perlahan-lahan.
  3. Minum air dengan kuantiti yang banyak terutamanya air masak. Elakkan minuman berkafein seperti nescafe dan kopi.
  4. Menyibukkan diri dengan berbuat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok.
  5. Menjauhkan diri daripada orang yang merokok. Cuba jauhkan diri dengan rakan yang merokok  sehingga korang benar-benar telah berjaya untuk berhenti merokok.
  6. Mengelakkan diri daripada suasana atau situasi yang mendorong kepada merokok seperti berkumpul atau lepak bersama kawan yang merokok.
  7. Mengunyah sesuatu seperti gam dan buah-buahan. Elakkan yang manis.
  8. Membasuh tangan selalu.
  9. Mandi dengan kerap.
  10. Meregangkan otot dengan melakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk.
  11. Meditasi iaitu dengan menenangkan diri supaya dapat berfikir dengan rasional.
  12. Memohon doa iaitu berdoa kepada Tuhan agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha untuk berhenti merokok buat selama-lamanya.

Tuesday, August 7, 2012

Cinta jarak JAUH..




CINTA JARAK JAUH
(long distance relationship)
tak setia??
membosankan??
sape kata cinta jarak jauh nie macam ue??
it's wrong ok...
malah ia mengajar kita untuk lebih..
TABAH
MATANG
PERCAYA ANTARA SATU SAMA LAIN
JAUHKAN DIRI DARI SIKAP CEMBURU BUTA
ianya juga bertambah mengeratkan sesuatu hubungan..
selalunya ramai yang berkata cinta jarak jauh nie amat menakutkan..

ada yang pasang lagi satu tuk buat teman ketika sunyi..
itu cuma orang yang tidak reti nak hargai perhubungan mereka..
mereka hanya berfikir untuk SUKA2..
bak kata lain it's not too serious in their relationship..
setiap orang berlainan pendapat..


Friday, August 3, 2012

J-Robik di KMJ

Pada pagi ahad
dimulakan pertandingan J-Robik  peringkat Matrikulasi pada 14 mac 2012.
pagi ue jantung berdegup kencang giler..
lup dup..lup dup..
pape pun kami digelar juara jugak akhir yer..
Alhamdulillah..

video

then.
pada sebelah petang,
pertandingan senam robik pula dijalankan..
fuh ramai yer orang tengok ..
kami dapat tempat kedua dalam pertandingan ini..



video

ni hadiah kami..
Alhamdulillah..
thanx kepada kawan2 yang banyak memberi sokongan
dan kerjasama
especially members of MS32..